Nøkkeltall
Her finner du nøkkeltall fra Statens vegvesen som gir innsikt i trafikksikkerhet på norske veier. Vi har samlet data om alvorlige skader, fordelt på kjønn, aldersgrupper og kjøretøytyper – alt for å gi et tydelig bilde av risikoene i trafikken.
Hardt skadde
Menn overrepresentert i ulykkesstatistikken
Tall fra SSB viser at menn er involvert i hele 68 % av de mest alvorlige trafikkulykkene. Dette gjelder både ulykker med personskader og dødsfall. Selv når man justerer for at menn generelt kjører mer enn kvinner, er de klart overrepresentert i ulykkesstatistikken. Ifølge Trygg Trafikks pressesjef, Christoffer Solstad Steen, tar mange menn bevisst høyere risiko i trafikken, ofte gjennom høy fart eller promillekjøring. I tillegg viser undersøkelser at menn har en tendens til å bli mer frustrerte og irriterte bak rattet enn kvinner.
Eldre mest utsatt
Tall viser at aldersgruppen 45-64 år står for flest alvorlige trafikkulykker de siste årene, selv om risikoen per kilometer kjørt øker kraftig for de over 65 år. Likevel har de eldste førerne høy risiko, spesielt de over 75 år, som tåler mindre og oftere blir hardt skadd i samme type ulykker som yngre førere kan komme fra med lettere skader. For menn over 80 år er risikoen spesielt høy, noe som kan skyldes svekket reaksjonsevne og økt bruk av trafikkfarlige medisiner, som sovemidler og beroligende midler.
Kjøretøy og trafikkskader
De fleste hardt skadde i vegtrafikken i Norge sitter i bil, etterfulgt av motorsyklister og gående. Tall fra 2024 viser at bilførere står for flest alvorlige skader med 74 skadde, mens 28 motorsyklister, 22 fotgjengere og 13 syklister også ble hardt skadet. Selv om bilen er vanligst, er risikoen betydelig for de mer utsatte gruppene, særlig for de som ferdes på motorsykkel eller til fots.