Sommerdekk og tilhenger

Da er våren i full anmarsj og vi begynner å bli klare for å bytte om til sommerdekk her på Sørlandet, og ikke minst hente frem tilhengerne for å friske opp hage og hjem til sommeren.

Nå kommer det noen tips og opplysninger som kan være greit å ha med seg i sekken fremover.

Hva bør sjekkes

Når du tar ut dekkene, husk å fjern stein og se over dekkene at de ser hele ut. Ta en sjekk om dekkene dine er innenfor kravene for mønsterdybde og kontroller lufttrykket. Se også om slitasjen er jevnt over hele dekket.

Om slitasjen på dekkene er ujevnt fordelt på dekket, så kan det være så enkelt at det har vært for mye eller for lite luft i dekket under kjøring.

Men det kan også være større ting som at forstillingen på bilens akse ikke er som den skal være. Kontakt et godkjent bilverksted hvis du er usikker om dette gjelder deg.

Statens vegvesen opplyser på sine sider:

«På sommertid, fra første søndag etter 2. påskedag til 1. november, skal mønsterdybden på dekkene være minimum 1,6 millimeter.»

Minimumskravet på 1,6 millimeter er altså et absolutt minimum.

Nullvisjonen Agder anbefaler at du aldri kjører deg så langt ned på dekket, men prøv å ikke gå under 3 mm. Dette gir bedre grep og større sikkerhetsmargin.

Bremselengde og kjørestil

Din bremselengde blir påvirket av din mønsterdybde. En undersøkelse av motor.no viser et eksempel på dette i 80 km/t:

Bremselengde nytt dekk: 25,8 meter

Bremselengde slitt dekk: 36,2 meter

Dette er nærmere 10 meter forskjell på bremselengden din. Dette kan være forskjellen på om du klarer å stanse for bilen foran den på motorveien, men også om du klarer å stanse for barnet som krysser veien på vei til skolen, i et øyeblikk du er litt uoppmerksom.

En generell tanke hos mange er at sommerdekk er litt «mindre viktige» enn vinterdekk, siden veiene er frie for snø, og mindre krevende å kjøre på.

Statens vegvesen sier:

Av totalt 1121 drepte i trafikken de siste ti årene er det 72 prosent flere drepte i sommermånedene enn i vintermånedene, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Det er flere grunner til det, men en av de er at hastigheten vår øker om sommeren, og dermed øker sjansen for at vi blir hardt skadde eller verre.

Dekkets levealder

Mange tror at dekk lever så lenge de har ok mønsterdybde. Dette stemmer nødvendigvis ikke.

Dekkene har en generell levealder på 5 år, selv om de brukes lite. Dette er fordi dekket mister egenskapene sine hvis de lagres feil, står ute, og at gummien på dekket blir sprø.

Hvis du er usikker på om dette gjelder dine dekk, ta kontakt med verksted eller fagmann innen dekk.

Tilhenger

Tilhengere blir veldig ofte lagret ute om vinteren, da den ofte ikke får prioritering inni garasjen.

Dekkene kan fort bli sprø, bremsene kan ruste eller låse seg, bremsevaier kan være slitt, og selve lasteplanet på hengeren kan få overvekt av snø og bli dårlig.

Det lønner seg å ta en sjekk på hengeren før den lastes med diverse ting.

Sjekk om de øvrige tingene er ok, og ta en bremsetest i lav hastighet for å se om bremsene fungerer som de skal.

Dekkene på en tilhenger er som oftest helårsdekk, men blir veldig ofte ikke sjekket på lik linje som på bilen.

Vi vil minne om at de samme reglene på mønsterdybde gjelder på dekkene på tilhengeren som på bil.


Last og stropper

Husk at lasten må være forsvarlig sikret, slik at dette ikke forsvinner av hengeren i hvilken som helst type stans.

Hageavfall må også sikres, da det kan falle av hengeren og være til hinder og fare – spesielt for tohjulingene.

Lastenett og presenning kan være gode hjelpemidler.

Hvis lasten din stikker ut mer enn én meter bak hengeren, så må det merkes TYDELIG!

Det kan være lurt å bruke en refleksvest til dette, da den er svært synlig for trafikantene bak.

Sjekk om stroppene er hele, og ikke viser tegn til kutt og slitasje.

Stropper som blir våte og ikke tørkes før de legges i eske eller lignende, har en større sjanse for å bli råtne og mister fortere sin funksjon og sikkerhet.


Oppsummering

Sommerdekk med god mønsterdybde er like viktig og nødvendig som vinterdekk.

Så vi oppfordrer til å ta en ekstra sjekk på dekkene dine i år!

Er du så heldig at du lagrer dekkene dine på dekkhotell, så slipper du mye av dette, men det skader ikke å spørre om dekkenes tilstand.

Tilhenger, last og stropper bør sjekkes, og ikke minst kontrolleres før hver tur.


Kilder:

Nærmere 100 meter forskjell i bremselengde – Motor

Husk at dekk går ut på dato – Motor

Krav til dekk – Statens vegvesen

Sommeren mye verre enn vinteren – Statens vegvesen

Slik må du merke utstikkende last på tilhengeren – Statens vegvesen

Neste
Neste

Ung på MC? Bli en tryggere sjåfør – helt gratis!