Bremselengder

I tidligere måneder har vi eksempelvis hørt om både «bulkedag», og ikke minst «bulkeuke»… Kan bremselengden ha spilt en rolle her? Eller som i november, med dekktyper og dekkmønster… noe som definitivt spiller inn på bremselengden.

I Norge har vi svært varierte kjøreforhold, fra strålende sol til bitende kulde. Og midt mellom de ytterpunktene finner vi kanskje de forholdene som utfordrer veigrepet mest; nullføre, våt is, slaps, snøsåle som dekkene bryter gjennom. Selvfølgelig påvirker dette bremselengden. Og avgjørende er selvsagt at du som sjåfør har best mulig dekk til å takle dette, og ikke minst at du som sjåfør velger å kjøre fornuftig etter forholdene. Kanskje du har vært ute en vinterdag det er så glatt at du faktisk klarte å få en del meter bremselengde selv om du sto stille da bilen begynte å skli bakover… et kunststykke? Egentlig ikke, det er flere som forteller om å ha opplevd dette.

Bremselengde er en del av stopplengden, og den lengden påvirkes av flere ting, eksempelvis vil selvsagt høyere hastighet gi lenger bremselengde, det samme vil glatt føre gjøre, kontra tørr asfalt. Til sist vil også dekkenes kvalitet/slitasje påvirke bremselengden.

Norges trafikkskoleforbund sier følgende om stopplengden:

Stopplengden er den lengste av lengdene knyttet til stopp for en faresituasjon. Det er den totale strekningen fra en faresituasjon oppstår til bilen stopper opp. Det innebærer både tiden du eventuelt ikke oppfatter faresituasjonen, strekningen bilen flytter seg mens du reagerer på situasjonen og lengden bilen beveger seg mens du fysisk bremser. Alt dette før bilen til slutt stopper. Tiden fra en faresituasjon oppstår til bilen står stille øker jo høyere fart du har.

Ikke bare har vi reaksjonstid + bremselengde å ha i minnet, men også en uoppmerksomhetslengde. Altså en strekning hvor vi ikke har oppfattet hindringen/faren. Det er her det er viktig å tenke på at uoppmerksomhet/distraksjon er en av de fire hovedårsakene til at alvorlige ulykker skjer. Det er vel ingen stor nyhet å nevne at mobilbruk er i den kategorien. Fart er også en av de fire hovedårsakene til at alvorlige ulykker skjer.

Med høyere fart øker både uoppmerksomhetslengden, reaksjonslengden, og til slutt bremselengden.

Bilde: Teoritentamen.no

Hva er stopplengde | NTSF kan du lese mer om bremselengde.

Illustrasjonsbilde fra Gjensidige viser tydelig en enorm forskjell fra sommerføre til vinterføre,

og hvordan farten selvsagt påvirker bremselengden.

Tips til deg som fører:

Man vil naturligvis få en viss lengde med nedbremsing så lenge man er i bevegelse og må stoppe. Men på forhånd kan man gjøre noe for å hindre at bremselengden blir lengre enn nødvendig:

- Kjør fornuftig, kjør etter forholdene

- Unngå distraksjoner slik at uoppmerksomhetslengden ikke blir så lang

- Sjekk dekkene slik at du vet at du har best mulig veigrep, og dermed korter ned bremselengden

- Forviss deg om at bilen er i forsvarlig stand, som i denne tekstens tilfelle gjelder bilens bremser.

- Husk at i løpet av en kjøretur kan føret endre seg. Hold fokus på det du skal – kjøre bil!!!

Hilsen oss i Nullvisjonen Agder

Alt om bremselengde – tips, formler & mer | Viking

Bremselengder for teoriprøven

Hvordan Regne Ut Bremselengde På Bil (Forklart!)

Visste du dette om bremselengde? • bil-teori.no

Forrige
Forrige

Sikring av barn i bil!

Neste
Neste

Årsrapport 2024