Vinterdekk: helårsdekk, piggdekk eller hva?
Som sjåfør er du ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep, hele året. Vinterstid må kjøretøyet ha minimum 3 millimeter mønsterdybde på dekk.
Det er viktig at dekkene dine er i god stand, og tilpasset kjøretøy og føre uansett årstid.
Dekkvalget du gjør til din bil er blant de viktigste valgene du gjør for din egen sikkerhet. Samtidig er dekkvalg også kompromiss-løsninger, fordi ingen dekk er best på alle områder.
Hvert år tester ulike bilorganisasjoner/blader og leverandører vinterdekk, og det kommer kåringer som «best i test» og «klasseledende».
I bunn og grunn er det slik at du selv må gjøre et valg sammen med fagpersonen hos din dekkforhandler om hvilket dekk som passer din bil og din bruk best – det gir deg nødvendig sikkerhet når du ferdes i bilen.
Begrepet helårsdekk beskriver en urealistisk løsning – du finner ikke et dekk som gir deg tilstrekkelig gode egenskaper i vinterkulde og sommervarme, men noen av disse er svært gode i overgangen mellom sommer og vinter – de såkalte «kontinentale vinterdekkene» som er laget for bare veier og er meget gode der, håndterer noe snø, men langt fra så godt som sesongdekkene.
Derfor er vår klare anbefaling å lytte til fagpersoner i dekkbransjen og ha et sett sommerdekk og et sett vinterdekk som passer til din bil og ditt bruksmønster.
Spesielt de piggfrie dekkene er kompromiss løsninger med sine avanserte egenskaper, der dekkene skal fikse all kjøringen du gjør i alle de forholdene du utsetter dem for.
Piggdekkene støyer mere, gir økt andel svevestøv, men er suverene på våt is og når det er lite friksjon å hente viser testene.
Om det er minus 15 eller pluss 15, om det er regn og våt asfalt eller snøføre – kanskje er det ren is eller hardpakket snø. Skal du kjøre fra Kristiansand til Røros – fra Arendal til Haukeli, så er det store variasjoner i hvordan vinterføret utfordrer deg.
Som bilfører er du pliktig til å kjøre etter forholdene, og du stoler på at bilen får deg frem. For at bilen skal gjøre de må du ha gode dekk som altså må passe din bil og ditt behov.
Det er ikke mulig å lage et dekk som er best på alt – det må du ta hensyn til både i valg av dekk og i forhold til hvilke sikkerhetsmarginer du må legge inn.
Kravene til mønsterdybden på dekkene er ulike på sommer og vinterstid. På vintertid, fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag, er det krav om å ha minimum 3 millimeter mønsterdybde. Det anbefales helt klart å ha mere mønsterdybde!
Hvor lenge kravet gjelder vil variere derfor noe hvert år, alt etter som når påsken er det året. Tester viser at dekk med lite mønsterdybde (2mm mot 8mm) gir forskjell på 70% i bremselengde.
Det å vaske dekkene noen ganger gjennom vinteren er smart, bruk egnet vaskemiddel og få bort forurensninger som reduserer dekkets gripeevne.
Oppbevarer du hjulene hjemme – så husk at dekk som ikke er i bruk har det best i mørkt og svalt rom, og de bør absolutt vaskes godt før du legger dem til lagring.
Husk også at dekk er ferskvare – gamle vinterdekk som blir harde i gummien har ikke lengre de gode egenskapene du finner i et nytt dekk.
Myk kjøring – både ved start - stopp og i sving bevarer dekk og veigrepet bedre. Lufttrykket er også i stor grad med på å påvirke sikkerhet og kjøreopplevelsen, sjekk lufttrykket jevnlig dersom ikke din bil har egen sensor og varsling for endringer i dekktrykk – du ødelegger dekkene og får veldig endrede kjøreegenskaper ved feil lufttrykk. Ser du at dekkene slites skjevt bør du få sjekket hjulstillingen på verkstedet dersom dekktrykket er korrekt.
Til slutt vil vi anbefale deg å teste bilen din på et egnet område der du uten risiko for deg selv eller andre kan sjekke bilens reaksjon – og hvordan førerstøttesystemene hjelper deg. NAF og andre arrangerer årlig «åpen dag» på godkjente øvingsbaner i hele landet, vi anbefaler gjerne et besøk der.
https://dekkteam.no/verdt-a-vite/om-vinterdekk/
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/dekk-og-kjetting/
https://www.motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-2024/287550
https://www.tv2.no/broom/slaktes-i-ny-vinterdekk-test/17029712/